Terdapat
beberapa unsur yang dapat membantu pengajaran dan pembelajaran guru
melalui penyoalan iaitu unsur penyiasatan (interrogation) dan unsur
rangsangan yang menunjukkan apa yang harus dipelajari dan arahan yang
perlu dilakukan. Janganlah pula kita sendiri yang menyoal dan kita
sendiri yang menjawab, tanpa memberikan ruang untuk murid berfikir dan
mencari jawapan. Amalan sesetengah guru memang begitu seperti guru
mengemukakan soalan kepada semua murid: ”Faham tak?” kemudian tanpa menunggu jawapan murid, beliau meneruskan percakapannya. Atau pun menyoal: ”Faham tak?” dan keseluruhan murid menjawab ”Faham”.
Adakah beliau mengetahui siapakah yang sebenarnya faham dan siapa pulan
yang tidak faham. Murid cenderung untuk menjawab secara beramai-ramai
apabila rakan lain menjawab ”Faham”. Fikirkanlah tindakan yang telah kita lakukan ini dan buatlah renungan atau refleksi mengenai amalan penyoalan kita.
Apakan tujuan guru menyoal?
Berikut adalah antara beberapa tujuan guru menggunakan teknik penyoalan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
- Merangsang penglibatan murid
- Mengulangkaji
- Merangsang murid untuk berbincang
- Melibatkan murid untuk berfikir secara kreatif
- Menguji kebolehan murid
- Menilai kemajuan murid
- Menentukasn sejauh manakah objektif pembelajaran tercapai
- Menarik minat murid
- Mengawal tingkah laku murid
- Menyokong sumbangan idea murid
- Meningkatkan kognitif dan metakognitif murid* Sekiranya, rakan-rakan seperjuang inginkan penerangan yang lebih lanjut sila kunjungi http://deriakacamata.blogspot.com/2008/09/teknik-penyoalan-guru.html
No comments:
Post a Comment