Tuesday, 27 September 2011

Mari kita tanya pada diri kita mengapakah penyoalan guru ini begitu penting?

Terdapat beberapa unsur yang dapat membantu pengajaran dan pembelajaran guru melalui penyoalan iaitu unsur penyiasatan (interrogation) dan unsur rangsangan yang menunjukkan apa yang harus dipelajari dan arahan yang perlu dilakukan. Janganlah pula kita sendiri yang menyoal dan kita sendiri yang menjawab, tanpa memberikan ruang untuk murid berfikir dan mencari jawapan. Amalan sesetengah guru memang begitu seperti guru mengemukakan soalan kepada semua murid: ”Faham tak?” kemudian tanpa menunggu jawapan murid, beliau meneruskan percakapannya. Atau pun menyoal: ”Faham tak?” dan keseluruhan murid menjawab ”Faham”. Adakah beliau mengetahui siapakah yang sebenarnya faham dan siapa pulan yang tidak faham. Murid cenderung untuk menjawab secara beramai-ramai apabila rakan lain menjawab ”Faham”. Fikirkanlah tindakan yang telah kita lakukan ini dan buatlah renungan atau refleksi mengenai amalan penyoalan kita. 

Apakan tujuan guru menyoal?

Berikut adalah antara beberapa tujuan guru menggunakan teknik penyoalan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.
  • Merangsang penglibatan murid
  • Mengulangkaji
  • Merangsang murid untuk berbincang
  • Melibatkan murid untuk berfikir secara kreatif
  • Menguji kebolehan murid
  • Menilai kemajuan murid
  • Menentukasn sejauh manakah objektif pembelajaran tercapai
  • Menarik minat murid
  • Mengawal tingkah laku murid
  • Menyokong sumbangan idea murid
  • Meningkatkan kognitif dan metakognitif murid 
     
    * Sekiranya, rakan-rakan seperjuang inginkan penerangan yang lebih lanjut sila kunjungi  http://deriakacamata.blogspot.com/2008/09/teknik-penyoalan-guru.html

No comments:

Post a Comment